Tips en algemene voorwaarden Yin Yoga

tips en algemene voorwaarden Yin Yoga

Niettegenstaande Yin Yoga een zachtere vorm van yoga is, zijn ook hier belangrijke richtlijnen en waarschuwingen van toepassing.

Voorafgaand aan de eerste les dient dit formulier te worden ingevuld om een beeld te krijgen van je fysieke situatie. Raadpleeg bij twijfel altijd je behandelende arts i.v.m. mogelijke contra-indicaties.

Contra-indicaties

Heb je een blessure? Raadpleeg dan eerst je (huis)arts alvorens je met yoga start.

Hoewel yoga kan helpen in het geval van onderstaande kwalen, zouden deze lichamelijke situaties ook voor een contra-indicatie kunnen zorgen. Het is verstandig om, als je jezelf herkent in (een van ) onderstaande punten, eerst je huisarts te raadplegen.

  • migraine (stevige, meestal terugkerende hoofdpijn)
  • hartproblemen
  • hoge of extreem lage bloeddruk
  • gewrichtsproblemen
  • pees- en spierproblemen
  • problemen in de nek
  • hernia
  • verschoven ruggenwervels
  • zwangerschap (in sommige gevallen)

Praktische afspraken

  • Eet niet minstens één tot twee uur voor je les. Gun jezelf de tijd om te verteren voordat je gaat oefenen
  • Yin Yoga richt zich op het bindweefsel, niet op de spieren. Dit werkt het best als de spieren koel en ontspannen zijn. Ga niet eerst sporten vooraleer je naar de Yin les komt
  • Draag losse, comfortabele kleding die je lichaam niet beperkt in je bewegingen
  • Tijdens het beoefenen van Yin Yoga genereer je geen interne warmte. Kleed je voldoende (in laagjes) en breng warme sokken mee zodat je niet afkoelt tijdens de les
  • Een yogamat, dekentjes en hulpmiddelen (bolster, yogablokken, …) zijn aanwezig. Breng je toch liever je eigen materiaal mee dan kan dit 
  • Kom op tijd zodanig je zacht kan landen op je yogamat
  • Je jas kan aan de kapstok in de gang. Doe je schoenen uit en laat ze achter op de mat. Je sokken mag je aanhouden
  • Verwijder voor de les je horloge en eventueel andere sieraden
  • Zet je GSM uit
  • Kom rustig binnen, ga op je matje zitten en geniet van de stilte …
  • Oefen vooral op een ontspannen manier. Laat verwachtingen over de les los, dit kan contraproductief zijn. Wees aanwezig en laat komen wat komt
  • Als je al fysiek uitgeput bent, hou de oefening dan kort en zacht

GOUDEN REGEL

  • Benader Yin Yoga met een Yin Yoga attitude – kom op een zachte manier in de houding, zonder jezelf te forceren en tot je de juiste mate van weerstand ervaart. Ook word je begeleid in je oefening, jij alleen ervaart waar je grens ligt. Neem hierin je eigen verantwoordelijkheid.  Stel jezelf de vraag “dient deze houding mij of doe ik mezelf geweld aan?”
  • Hoewel ik veel zorg besteed aan het samenstellen van de les, ben ik niet verantwoordelijk voor eventuele kwetsuren opgelopen tijdens de lessen. Door deel te nemen aan de les verklaar je je akkoord met de algemene voorwaarden. Raadpleeg een arts als je niet zeker bent of yoga voor jou geschikt is.